Πως η μουσική για τον “Χρυσοπράσινο αετό” γράφτηκε τελικά από το Λονδίνο…

Εχθές ήταν η μεγαλύτερη μέρα του χρόνου, και η μικρότερη νύχτα, το Θερινό ηλιοστάσιο. Σήμερα ξύπνησα πολύ πρωί για να σας γράψω την ιστορία για τη μουσική της παράστασης-ο καιρός συννεφιασμένος, Εγγλέζικος…σαν το Λονδίνο όπου γραφόταν η μουσική ενώ εμείς κάναμε πρόβες στην Αθήνα.

Ήθελα να γράψω για την καταπληκτική ιστορία της δημιουργίας της μουσικής του παραμυθιού μας, κάποια μέρα γύρω στις 21 Ιουνίου. Ο λόγος είναι η μουσική για το “Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας” του Σαίξπηρ που έγραψε ο Μέντελσον σε ηλικία 17 ετών και ακούγεται στην παράσταση, στη νυχτερινή σκηνή, σε μεταγραφή του υπέροχα ταλαντούχου νέου συνθέτη Αντώνη Ανέστη που έγραψε την πρωτότυπη μουσική της παράστασης.
Στο τέλος του άρθρου μπορείτε ν′ ακούσετε ένα μικρό κομμάτι από τη μουσική αυτή και ένα από τα αγαπημένα μου θέματα της μουσικής του “Χρυσοπράσινου αετού”.
Το έργο αυτό του Σαίξπηρ εκτυλίσσεται τη νύχτα της 21ης Ιουνίου -“Midsummer night” στ′ Αγγλικά- και  αποδίδει την ατμόσφαιρα των θρύλων γύρω απ′ τη νύχτα αυτή.

Όταν άρχισα να σκέφτομαι πρώτη φορά, σχεδόν δύο χρόνια πριν, να κάνω παράσταση το παραμύθι, δεν είχα φανταστεί πως θα είχαμε την τύχη να γραφτεί πρωτότυπη μουσική. Έτσι όταν άκουσα τη συγκεκριμένη μουσική του Μέντελσον κόλλησε στο μυαλό μου και τη φαντάστηκα αμέσως ν′ ακούγεται στη σκηνή που ο Χρυσοπράσινος αετός τα μεσάνυχτα μεταμορφώνεται από αετός σε ένα νέο άνδρα.

Υπάρχει κάτι σαν ένα ανεπαίσθητο φτερούγισμα σ′ αυτό το μουσικό έργο και μου έδινε την αίσθηση μιας μαγικής νύχτας όπου εμφανίζεται ένα ευγενές φτερωτό πλάσμα.

Τον Αντώνη Ανέστη τον συνάντησα τον περασμένο Αύγουστο. Είχε πραγματικό ενδιαφέρον να γράψει μουσική για ένα παραμύθι, του διάβασα το δικό μας και συμφωνήσαμε. Έπρεπε όμως να λείψει για ένα διάστημα γιατί ήταν ένας από τους ελάχιστους συνθέτες που είχαν επιλεγεί για να συμμετάσχουν σε έναν διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης στο Λονδίνο. Μόλις επέστρεφε θα ξεκινούσε να παρακολουθεί τις πρόβες μας και να γράφει τη μουσική.
Αργούσε να γυρίσει ο Αντώνης και μετά τις 20 Σεπτεμβρίου λαμβάνω ένα mail όπου μου λέει ότι πρέπει για επαγγελματικούς λόγους να μείνει στο Λονδίνο… αλλά και ότι θα ήθελε να γράψει τη μουσική από εκεί βλέποντας τις πρόβες σε βίντεο.

Έτσι άρχισε αυτή η μοναδική συνεργασία. Του στείλαμε ένα αρχικό βίντεο με ένα πέρασμα  αυτοσχεδιαστικό μεν αλλά με μια πρώτη μορφή που είχε αρχίσει να παίρνει το παραμύθι από τις πρόβες.

Από εκεί και πέρα μιλούσαμε για το πως αντιλαμβάνομαι εγώ τις σκηνές και για την κατεύθυνση που παίρνουν μέσα και από τη διαδικασία της πρόβας και η μουσική άρχισε να γράφεται.

Ξυπνούσα το πρωί και έβλεπα ότι στις 5, 6 ή 7 ώρα Ελλάδος μου είχε στείλει το θέμα της μουσικής που περιμέναμε. Ξενυχτούσε.

Νομίζω το κείμενο του παραμυθιού ήταν αυτό που ένωσε όλα τα στοιχεία της παράστασης. Με ρωτούσε για τις σκηνές όπου θα υπήρχε μουσική πως τις φαντάζομαι και νομίζω πολλές φορές είχαμε την ίδια αίσθηση για το τι θέλουμε ν′ αποδώσουμε κάθε φορά. Αλλά και πολλές φορές είχε σκεφτεί τη μουσική έτσι που ήταν σαν να αποκάλυπτε το νόημα μιας σκηνής με τρόπο που εγώ δεν είχα σκεφτεί. Έπειτα και η παράσταση με τη σειρά της επηρεάστηκε ως προς το ύφος από τη μουσική, καθώς οι χορογραφίες έγιναν πάνω σ′ αυτήν, αλλά γενικότερα νομίζω πολλά στοιχεία της ιστορίας φωτίστηκαν από τα μουσικά θέματα και τα τραγούδια.

Σχετικά με το κομμάτι του Μέντελσον του είπα τη σκέψη μου και φυσικά εκείνος θα αποφάσιζε αν θα το κρατήσει ή θα γράψει κάτι άλλο.

alexandra-bw

Τελικά το κράτησε και έκανε μεταγραφή για άλλα όργανα. Έτσι σήμερα θ′ ακούσετε  ένα κομμάτι από τη μεταγραφή αυτή που το ονομάσαμε “ Ύπνος α′ ”.

Όσο για το λόγο που έμεινε στην Αγγλία ήταν κάτι πολύ τιμητικό γι′ αυτόν που από σεμνότητα δε μου είπε ποτέ.

Το ανακάλυψα τυχαία γύρω στα Χριστούγεννα πια. Κι επειδή η σεμνότητα είναι κάτι που σέβομαι πολύ θα το κρατήσω μυστικό.

Ακούστε τη μουσική του και νομίζω θα καταλάβετε γιατί τη βρίσκω τόσο ωραία εγώ και πολλοί άλλοι..

Θεσσαλονίκη  22-6-2014

200634-ðáñáìýèé.â2

Δύο μουσικά θέματα της παράστασης:

Πουλιά της Ρούμελης, δώστε μου τα φτερά σας

“Υπνος – μέρος Α

_ Ο πίνακας  στην αρχή είναι το έργο “St. Cecilia and the angel” του Carlo Saraceni
Η Αγία Καικιλία είναι η προστάτης της μουσικής στη Δύση.

Ας κρατήσουμε επαφή
Θέλεις να λαμβάνεις μία φορά το μήνα επιλεγμένα άρθρα από το μπλογκ
και ενημερώσεις για την παράσταση;
* = απαραίτητο πεδίο

Σχολιάστε το άρθρο

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *